KLUB PŘÁTEL ZELENÉHO SERGEJE

Zvláštní vlak Kácov - Český Šternberk

16.9.2006

Je sobota 16. září a připravuje se na jízdu s rosničkou. Tentokrát zaskakuje za stroj 830.045-1, který je momentálně neprovozní. Posázavský pacifik zrovna nemá k dispozici žádný jiný volný stroj. Hned ráno zajíždíme pro dva vozy Blm a po nezbytném focení odjíždíme s touto soupravou do stanice. Tady se připojuje náš doprovod z řad organizátorů. Ti budou během cesty budou uklízet a připravovat vozy pro cestující. Naším dnešním úkolem bude včas dorazit do Kácova, abychom převezli mládež do Českého Šternberka a zpět.

Cca v 9. hodin se vydáváme na cestu do Ledečka. Rosnička zatím bez problémů uhání se svou zátěží do stoupání k Červeným Pečkám. Tady je na mostě naplánována fotozastávka a měl by nás tady čekat další cestující kamarád Pavel. Bohužel máme smůlu. Stojíme přímo proti sluníčku, které zrovna vykouklo zpoza oblačné oblohy a tak je po focení. I náš pasažér jel fotit asi někam jinam. Nedá se nic dělat, musíme pokračovat dál. Máme málo času a tak uháníme po této zajímavé trati dál. Teprve na zastávce v Ratajích nad Sázavou vidíme fotit našeho cestujícího. Krátce tedy zastavujeme, aby cestující přistoupil a hned jedeme dál do Ledečka kam přijíždíme před polednem. Po objetí soupravy musíme ihned dál po trati č.212. Je tady teď hustý provoz a už bychom se odtud nedostali. Celá akce by tak skončila dřív než by vlastně začala. Podařilo se. S malým zpožděním, kvůli stavu trati, přijíždíme v poledne do žst. Kácov. Teď si konečně můžeme vydechnout. Po cestě jsme u zastávky Vranice zahlédli v místním kempu naše budoucí cestující.

Po seřazení soupravy se opět fotí souprava. Náš doprovod řeší u výpravčího nějaké dopravní problémy. Nick sice ví jak problém vyřešit, ale zachovává neutralitu. Je tady přeci jen jako strojvedoucí a ne jako dopravce. Po vyjasnění situace odjíždíme ve 13.30 do zastávky Vranice. Tady nakládáme naše cestující. S údivem zjišťujeme, že té mládeži je minimálně přes dvacet let a někteří jsou i o dost starší. Teprve teď se dovídáme, že to je nějaký stmelovací víkend zaměstnanců jisté firmy. To hned vyvolává poznámky, aby se náhodou nestmelovali až moc. Po chvíli odjíždíme do zastávky Český Šternberk. Tady nás naši cestující opouštějí směr místní hrad. Někteří s kelímkem piva, jiní nám mávají na rozloučenou. Zdá se, že se jim to líbí. Souprava pokračuje dál do bývalého nádraží Český Šternberk. Tady plánujeme jak objedeme soupravu, protože jsou ve stanici zrušené některé výhybky. Nakonec jsme se rozhodli vytlačit vozy na kopec před stanici, lokomotiva se uhne na vedlejší kolej. Vozy jsme zatlačili na volnou kolej a lokomotiva se mohla vrátit do čela soupravy. To byly manévry. Na tohle je opravdu nejlepší motorový vůz, který se nemusí objíždět. Nejsme ale přeci žádná béčka, dokážeme si vždycky poradit. Ještě že tam bylo to stoupání a dostatek lidí na tlačení vozů.

Kácov Český Šternberk

V průběhu pauzy, kdy čekáme na odjezd zpět pro cestující, probíhá porada a probíráme různé zajímavosti železničního provozu. Přitom padl návrh vyfotit rosničku pod hradem. To přeci nikdo nemá, i když to je hodně známé místo. Návrh byl přijat. Zažili jsme taky velké překvapení. Nevíme jestli se ten domorodec chtěl pochlubit, nebo to byla náhoda, ale v každém případě to stálo za to. Z místnosti v bývalé nádražní budově vytlačil předválečný motocykl ČZ. Hned ho nastartoval a jel se projet. Stačili jsme se sním však domluvit, aby pak postavil motorku k rosničce, abychom mohli udělat historické foto. Blíží se čas. Odjezd je plánovaný na 15.30 a tak Laďa s Pavlem odjíždějí vlakem na další zastávku a pak pokračují na fotomísto pod hrad. Nick s Jardou pojedou na rosničce. Na zastávce nastupují rozjaření cestující, kteří si prohlédli hrad a poobědvali v místní restauraci. Po chvíli se nese údolím zvuk motoru a houkání vlaku. To dává Nick znamení, že se blíží. Pohled na rosničku se soupravou vozů Blm pod hradem Český Šternberk je perfektní a navíc nikde žádní šotouši!

Nick zastavuje a my rychle nastupujeme. Z oken vlaku na nás nechápavě hledí naší cestující, protože neví co se děje. Při zpáteční cestě zastavujeme opět na zastávce Vranice. Tady někteří vystupují, ale i přistupují noví. Pokračujeme dál směr Kácov. Náš další cíl je zastávka Kácov. Naši cestující se půjdou stmelovat do místního pivovaru. V 16.10 jsme na místě. S úsměvem sledujeme, že někteří jedinci už stmelovat nepotřebují. Díky vypitému alkoholu sotva stojí na nohou a po nezbytném hromadném odlehčení se tato skupinka nejistým krokem snaží dohnat hlavní část výpravy. Rosnička krátce houkne a suneme soupravu zpět do žst.Kácov. Tady se bude opět čekat až se kolektiv dostatečně stmelí. Pak je rosnička odveze zpět do Vranic. Při čekání na nádraží probíhá opět nutné focení vlaku se staniční budovou. Organizátoři nás taky pozvali na pivo do vozu. Naši cestující tady mají sud a ten je stále skoro plný. Tak se pivo rozdává. Doprovod ho stáčí do PET lahví a kelímky nosí i do pravidelných vlaků, které tady zastavují. Cestující ve vlacích jsou zaskočeni a nechápou co to je za podivnou službu - podávání piva zdarma u vlaku. Mají pocit, že se jim to zdá. Někdo raději odmítne, ale najdou se odvážlivci, kteří tímto nápojem nepohrdnou. Z časových důvodu nás opouští kamarád Pavel a kolem 17. hodiny se loučí i Laďa a míří domů. Samozřejmě vybaven dostatečnou zásobou zlatavého moku v kelímcích.

Perfektní akce. I takhle se dají jezdit různé akce. Ta firma si dovezla zaměstnance do kempu luxusním autobusem a pak jim v rámci poznávání okolí zaplatila historický vlak spojený s návštěvou památek a kulturních zařízení.