Stalo se již tradicí že v červnu se v Pečkách koná Dětská pouť spojená s akcí Jede jede mašinka. Tato
akce, jak již samotný název napovídá, je spojená s jízdou historických vlaků. Díky spolupráci s Posázavským
Pacifikem se k nám dostaly podrobné informace o chystaném průběhu celé akce. Po jejich vyhodnocení jsme se
rozhodli pro výpravu do Peček. Slibovaná účast T444.0078 (zatím neprovozní), T669.0085, 720.114-8, 830.045-1 a
hlavně dvou rosniček
710.827-7 a naší bývalé 710.896-2 nás doslova nadchla. Nakonec však Vlasta nemohl,
protože s rodinou odjel na druhý konec republiky. A tak Láďa musel hájit zelené
barvy našeho klubu sám.
Ovšem aby mu nebylo tak smutno vzal s sebou svého synka Honzíka.
Podle informací byl lokomotiva 710.827-7 měla jet s vozem Bix Posázavského pacifiku přes Kutnou Horu do
Zruče nad Sázavou pro parní lokomotivu 434.0170. Proto se jim Láďa se synem Honzíkem vypraví naproti do Kolína
a Kutné Hory. V Kutné Hoře oba sledují jak rosnička
objíždí vůz, protože trať na Zruč je do úvratě.
Z vozu se vyrojila část doprovodu a snaží se pořídit nějaké záběry. Láďa to ovšem vzdává. Je to proti sluníčku.
Však příležitostí bude jistě dost. Po najetí na vůz a nezbytné kontrole, dostává souprava souhlas k odjezdu.
Pomalu se sunou k návěstidlu, aby mohli vjet na trať č.235 do Zruče nad Sázavou.
Další setkání se odehrává již ve Zruči nad Sázavou. Za neustálého cvakání fotoaparátů a vrčení kamer,
rosnička
vytahuje z depa parní lokomotivu 434.0170 a připojuje jí na doprovodný vůz. Již je čas pro
odjezd. Na rosničku
nyní čeká velké stoupání do Zbraslavic. Svou 130-ti tunovou zátěž však dokázala
statečně a bez problémů vytáhnout. Je sice pravda, že to bylo na hranici možností, ale jela skvěle. V Kutné
Hoře opět probíhá objíždění soupravy a pokračuje se v cestě do Kolína. Sem přijíždí souprava něco po 17 hodině.
U skladiště vedle staniční budovy vyzvedává rosnička
další zátěž do konvoje. Jedná se o cisternu,
určenou jako zátěž pro Mn vlaky v Pečkách. Zároveň na ní budou hasiči v sobotu předvádět nakolejování
kolejových vozidel. Na soupravu čeká poslední úsek putování. Dojet do Peček. Tady čeká na rosničku
opět
tradiční posun po nádraží. Samozřejmě za nezbytné asistence fotografů.
V tento den bude v okolí Peček velmi čilý provoz historických vozidel. Láďa si vyhodnotil nashromážděné
informace a vytipoval si několik vlaků. Samozřejmě prioritu mají soupravy s rosničkami
. Vyráží
z Peček na Radim. Tudy by měla projet 710.827-7 s dvěma vozy Blm (zapůjčené od KPKV Brno) a pokračovat
až do Plaňan a potom zpět. Při pohledu na tento vláček si Láďa vzpomeneme na naše ježdění z těmito vozy na
trati Přibyslav - Sázava.
V Plaňanech musí rosnička
objet soupravu a počkat na průjezd zvláštního parního vlaku v čele s 310.922.
Pak již může osobní vlak vyrazit zpět do Peček. Po jeho průjezdu vyráží Láďa nazpět do Peček. Tady se
již seřadila souprava pro další vlak. Po 10 hodině opouští celá souprava, ve složení 710.896-2 a 710.827-7 s
nákladními vozy a dvěma Blm, Pečky. Smíšený vlak míří opět do Plaňan. Taková souprava se hned tak nevidí.
Po příjezdu do Plaňan proběhne nutná výměna strojů, která dává příležitost k mnoha zajímavým záběrům obou
rosniček
. Kolem 11 hodiny odjíždí celá souprava zpět. V čele je opět 710.896-2 a za ní je 710.827-7.
Naše bývalá
710.896-2 hodně kouří. Celá souprava se noří do oblaků kouře. Po příjezdu do Peček probíhá
opět nezbytný posun. Po jeho ukončení odjíždí obě rosničky
na výstavu lokomotiv. Tady stanou
po boku TT669.0085. Láďa využívá této situace a prohlíží si výstavu a ostatní lákadela. Samozřejmě dojde
i k vydatnému posilnění v podobě oběda.
Přichází krásný teplý a hlavně sluneční podvečer. V 18.30 opouští 710.827-7 s jedním vozem Bix
stanici Pečky a míří, s pravidelným osobním, vlakem směr Zásmuky a zpět. V Bošicích přejíždí osobní vlak na
trať do Zásmuk. Asi kolem půl osmé zastavuje vlak v Zásmukách. Při objíždění soupravy je 710.827-7 opět středem
zájmu fotografů. Všichni se snažíme udělat snímek rosničky
s budovou, protože se má trať brzy zrušit.I
přes nepříznivé světelné podmínky slavíme úspěch. Někdo ve skupince navrhuje, že by to chtělo nějaké
fotozastávky a tak se obracíme na organizátory. Ti si to odchází promyslet. Těsně před odjezdem nám je sděleno,
že lze něco podobného uskutečnit. Hned první zastávka je v polích za Zásmukami. Další je na zastávce Toušice.
To ovšem trochu nadzvedlo zahraniční fotografy, kteří si pravděpodobně chtěli fotit a natáčet průjezd vlaku.
Měli však smůlu. Vlak zastavil a z něj se vyrojila početná skupina fotografů. Všichni se rozběhli k této
skupince. Ti stáli v němém úžasu. Teprve když jsme nastoupili a vlak se rozjížděl, bylo z jejich gestikulace
a mávání rukou poznat, že jsou pořádně naštvaní. Z toho jsme měli obrovskou škodolibou radost, jak obyčejný
český fotograf pokazil snímek kolegům z EU. Po cestě se kocháme úžasným výhledem. Je to jako někde na horách a
dokonce jsou vidět i Krkonoše. Před stanicí Bošice se konala další zastávka. Sem přijela během focení i naše
známá skupinka, ale opět měli smůlu. Díky skvělé
organizaci jsme jim opět znemožnili i znechutili další
focení.
V Bošicích se opět přejíždí na kolej směr Pečky. Odtud už se musí jet plynule, protože za námi jede pravidelný
osobní vlak z Kouřimi. Ve stanici Plaňany bereme do vozu dvě dívky s krabicovým vínem v ruce. Asi jedou na
diskotéku. Stavíme i v Chotuticích. Taky na dalších zastávkách čekají lidé. Než jsme si však ujasnili,
jestli je bereme nebo ne, tak bylo pozdě. Podle mávání by se však dalo říci, že asi původně chtěli taky svézt.
V Chotuticích vystoupili naše dvě cestující, což Honzík okomentoval větou: Tak kvůli těm dvěma buchtám jsme
zastavovali? Támhle sedí další.
Těm ovšem bylo asi 70. To vzbudilo u přítomných velké veselí. Byl však
hned poučen, že ne vše co od nás slyší může opakovat a hlavně ne doma. To aby se neřeklo, že kazíme mládež.
V Pečkách zastavujeme před 21 hodinou. Opět probíhá posun a obě rosničky
jsou odstaveny před bývalým
depem.
Je nádherné slunečné ráno. Laďa se chce účastnit oficialní fotoakce u Vrbčan. Proto spěchá na vlak. Láďa dostává
od Nicka příslušný fotopas
a po příjezdu na místo Láďa zaujímá místo s ostatními fotografy na okraji
chráněného
území. Sluníčko peče. Čekání na vozidla, která se mezitím řadí v Pečkách, se stává téměř
nesnesitelným. Ke všemu to ze strany ČD malinko organizačně drhne a tak se vše začíná komplikovat. Celý plán
se musí operativně měnit. Tohle sleduje Laďa, protože hlavní štáb celé akce je zde na louce. Těch několik
desítek platících fotografů se většinou navzájem zná a tak si v neplánované pauze sdělují informace z provozu
ČD. Nezasvěcený člověk by řekl, že je tady výjezdní zasedání zaměstnanců drah. Organizátoři poctivě sledují,
kdo má fotopas a kdo ne. Neplatiče nemilosrdně odhání. V dálce na protější stráni pobíhá několik postav v
červených tričkách s úmyslem fotit. Organizátoři rychle zareagovali. Našel se i člověk, který je poznal a
mobilem je upozornil, co je čeká, jestli je budeme mít v záběru. Osoby mizí! Prostě - každý zná každého. Jak
je vidět vždy se najde kdo chce ušetřit za každou cenu. Mezitím si někteří platící vjeli do vlasů kvůli místům
ale i to k tomu patří. Další skupinka vytahuje mačety, srpy a další sečné nástroje. Upravují si výhled a čistí
i okolí tratě. Je to prostě neustálý boj o co nejlepší záběr.
Konečně je vše na místě a první stroj kolem 10 hodiny projede pod strání. Po průjezdu pokračuje dál až
do Plaňan. Tady se všechna vozidla přerovnají, projedou spojená nazpět. Pak se zase rozpojí a budou znova
projíždět pod strání. Kdy jedou rosničky
lze spolehlivě poznat. Z lesa se ozve zvláštní kvílení. To je
určitě 710.827-7. To její ventilátor chlazení vyluzuje tyto záhadné zvuky. Když se nad lesem objeví modrý kouř
je to pro změnu na beton zase 710.896-2. Stále kouří. Po projetí všech vozidel se celý konvoj opět spojuje.
Vyjímku tvoří 710.827-7. Ta pokračuje sama s několika nákladními vozy do Radimi. Tady bude vyčkávat na zbytek
konvoje. Vše se tady pak spojí a bude se pokračovat do Peček. Sem přijíždíme v 11.30.
Po návratu z fotoakce se Láďa vydává do města sehnat si něco k jídlu. Z celé pouti zbylo jen pár kolotočů a
stánků se sladkostmi. Všechny restaurace a bufety jsou zavřené a ve městě je ticho. Naštěstí je zde jeden
obchod otevřený, a tak si může nakoupit. Po vydatném
obědě se vracíme zpět na nádraží. To už se blíží
závěr celé akce. Celý konvoj historických vozidel je přistaven k nástupišti. Vypadá to na brzký odjezd
směr Kolín a Jaroměř. V Kolíně by se měla odstavit cisterna, v DYKO Kolín lokomotivy 710.896-2 a 720.114-8.
Zbytek konvoje - 434.0170 a vůz Bix - odveze 710.827-7 do Jaroměře. Bohužel se zase nic neděje a tak i Laďa
s Honzíkem opouštějí ve 14.30 Pečky.
A hodnocení? Bylo to prostě super! Celá akce se podařila. Vyšlo počasí i organizace a hlavně žádné problémy
neohrozily zdárný průběh této víkendové akce v Pečkách. Hodně pomohly přesné informace o průběhu celé
akce. To umožnilo si vybrat ty správné vlaky a místa k focení. Jen škoda, že už nemáme vlastní stroj.
Možná by se nám podařilo sem také prorazit. Naše bývalá
710.896-2 si zde opět pěkně zajezdila ale
už bohužel bez nás.