První motorové lokomotivy T334.0 určené pro potřeby ČSLA byly vyrobeny v rámci I. výrobní série v závodě ČKD Lokomotivka-Sokolovo v Libni v roce 1962. Tři lokomotivy - T334.0519, T334.0520 a T334.0521 - byly dodány 17.5.1962 do VÚ 3992 v Pardubicích. U tohoto vojenského útvaru byly zpočátku deponovány všechny motorové lokomotivy určené pro potřeby železničního vojska.
V roce 1964 vyrobilo ČKD Praha, oborový podnik, závod TATRA Smíchov další lokomotivu - T334.0577. Rosnička byla dodána 01.09.1964 do VÚ 1550 Heřmanův Městec. Další dva stroje - T334.0622 a T334.0623 byly armádě předány dne 18.6.1965. Ze čtvrté výrobní série obdržela armáda další dvě lokomotivy T334.0710 a T334.0711. 24.3.1966 byly obě předány do VÚ 3992 Pardubice.
V ČKD Praha tak bylo vyrobeno 8 lokomotiv řady T334.0 pro Československou armádu. Lokomotivy byly opatřeny khaki nátěrem bez pruhů.
V průběhu roku 1966 se výroby lokomotiv T334.0 ujímají Strojarske a metalurgické závody v Dubnici nad Váhom. Československá armáda přišla na řadu v roce 1967. VÚ 3992 Pardubice obdržel dvě nové lokomotivy T334.0815 a T334.0816. V následujícím roce 1968 obdržela armáda velkou dodávku v počtu 7 kusů. Šest lokomotiv - T334.0829, T334.0830, T334.0837, T334.0838, T334.0839 a T334.0840, putovaly do Pardubic a T334.0831 byla určena pro VÚ 1901 Olomouc.
V roce 1968 byla v Dubnici, z důvodů přechodu na zbrojní výrobu, ukončena výroba lokomotiv. Zdejší továrna tedy vyrobila pro ČSLA celkem 9 lokomotiv řady T334.0.
Od roku 1969 se už lokomotivy T334.0 vyrábějí v národním podniku Turčianské strojárne Martin. V tomto roce obdržela ČSLA šest lokomotiv. T334.0873 pro VÚ 3992 Pardubice, T334.0874 pro VÚ Nováky, T334.0875 pro VÚ Týniště nad Orlicí, T334.0876 pro VÚ 5728 Trenčín, T334.0891 a T334.0892 obě pro VÚ 3992 Pardubice. Tím byly dodávky pro Československou armádu ukončeny.
Celkem tedy armáda obdržela v období od roku 1962 do 1969 23 lokomotiv řady T334.0. Byly nasazovány u vojenských útvarů a především u železničního vojska, kde byly používány pro všechny výkony. Lokomotivy železničního vojska byly často přemisťovány podle potřeby. V roce 1986 obdržela armáda nové lokomotivy T466.2 a proto byly některé T334.0 stahovány k VÚ 3992 Pardubice. Později bylo několik strojů odprodáno do průmyslových podniků. Například T334.0521 byla v roce 1986 prodána do cementárny Králův Dvůr. Smutnější osud potkal T334.0519 a T334.0830, které byly v roce 1986 zrušeny. Podobný osud měl potkat i další lokomotivy této řady. Vzhledem k tomu, že u armády nebyly prostředky pro nákup nových lokomotiv, byl přijat socialistický závazek udržet lokomotivy T334.0 v provozu další tři roky. V tomto období však již lokomotivy hrály pouze druhořadou roli na montážních a demontážních základnách. Některé rosničky byly pronajímány průmyslovým podnikům. Například T334.0815 byla dlouhodobě pronajata do Masokombinátu Martinov. Vojenští strojvedoucí zároveň obsluhovali podniky Prefa a Potraviny Třebovice a zajížděli do stanice Ostrava - Třebovice.
V roce 1988 byly všechny lokomotivy T334.0 u ČSLA přeznačeny dle UIC. Socialistický závazek z roku 1986 byl vzorně splněn a lokomotivy se dožily zrušení železničního vojska v roce 1993. Několik lokomotiv bylo v rámci rozdělení federace v roce 1993 předány na Slovensko.
Zajímavý osud potkal lokomotivu 710.622 (exT334.0622). Byla odprodána do Srbska firmě Kombinovani prevoz, d.o.o. Zde byla nasazována v traťové službě a vozila uhelné vlaky do elektrárny Novi Sad ve dvojici s lokomotivou 710.603-2.
číslo lokomotivy | UIC | výr. číslo | rok výroby | dodána do VÚ | poslední zjištěný stav |
---|---|---|---|---|---|
T334.0519 | - | 5176 | 1962 ČKD | VÚ 3992 Pardubice | zrušena (1986) |
T334.0520 | 710.611-5 | 5177 | 1962 ČKD | VÚ 3992 Pardubice | |
T334.0521 | 710.612-3 | 5178 | 1962 ČKD | VÚ 3992 Pardubice | Cementárna Králův Dvůr (1994) |
T334.0577 | 710.614-9 | 5760 | 1964 ČKD | VÚ 1550 Heř. Městec | VÚ 3992 Pardubice (1994) |
T334.0622 | 710.622-2 | 6390 | 1965 ČKD | VÚ Náměšť n. O. | VÚ 6369 Bechyně (1993) |
T334.0623 | 710.623-0 | 6391 | 1965 ČKD | VÚ 3755 Bohuslavice (1993) | |
T334.0710 | 710.622-2 | 6664 | 1966 ČKD | VÚ 3992 Pardubice | Slovensko (1994) |
T334.0711 | 710.623-0 | 6665 | 1966 ČKD | VÚ 3992 Pardubice | VÚ 3992 Pardubice (1994) |
T334.0815 | 710.651-1 | 0548 | 1967 SMZ | VÚ 3992 Pardubice | VÚ 3992 Pardubice (1994) |
T334.0816 | 710.652-9 | 0549 | 1967 SMZ | VÚ 3992 Pardubice | VÚ 3992 Pardubice (1994) |
T334.0829 | 710.654-5 | 0572 | 1968 SMZ | VÚ 3992 Pardubice | VÚ 3992 Pardubice (1994) |
T334.0830 | 710.655-2 | 0573 | 1968 SMZ | VÚ 3992 Pardubice | zrušena (1986) |
T334.0831 | 710.656-0 | 0574 | 1968 SMZ | VÚ 1901 Olomouc | Slovensko (1993) |
T334.0837 | 710.658-6 | 0580 | 1968 SMZ | VÚ 3992 Pardubice | VÚ 3992 Pardubice (1994) |
T334.0838 | 710.659-4 | 0581 | 1968 SMZ | VÚ 3992 Pardubice | VÚ 3992 Pardubice |
T334.0839 | 710.676-8 | 0582 | 1968 SMZ | VÚ 3992 Pardubice | Slovensko (1994) |
T334.0840 | 710.677-6 | 0583 | 1968 SMZ | VÚ 3992 Pardubice | Slovensko (1994) |
T334.0873 | 710.675-0 | 416-00 020 | 1969 TSM | VÚ 3992 Pardubice | Slovensko (1994) |
T334.0874 | 710.674-3 | 416-00 021 | 1969 TSM | VÚ Nováky | VÚ 3992 Pardubice (1994) |
T334.0875 | 710.672-7 | 416-00 022 | 1969 TSM | VÚ Týniště n. O. | VÚ 3992 Pardubice |
T334.0876 | 416-00 023 | 1969 TSM | VÚ 5728 Trenčín | ||
T334.0891 | 710.663-6 | 416-00 038 | 1969 TSM | VÚ 3992 Pardubice | VÚ 3992 Pardubice (1994) |
T334.0892 | 710.664-4 | 416-00 039 | 1969 TSM | VÚ 3992 Pardubice | VÚ 3992 Pardubice (1994) |
WebDesign - © VB