KLUB PŘÁTEL ZELENÉHO SERGEJE

T334.0087 Dobronín - Polná

Po letech se členům KPZS konečně splnil velký sen. Bude se jezdit s rosničkou do Polné!!! Již v samých počátcích naší činnosti jsme o této možnosti dost často mluvili. Nejblíže jsme byli v roce 2004, při 100. výročí trati, kdy se uvažovalo o jízdě na Mrkvancové pouti. Ovšem na konci roku 2003 nám byla rosnička odebrána na pronájem do pražského Mitasu. A tím definitivně padly veškeré plány si s rosničkou zajezdit do Polné. Tedy tehdy jsme si to mysleli. Ale vše nakonec dopadlo úplně jinak, jako v pohádce ....

Vše začalo v okamžiku kdy se nás Nick Ross zeptal zda by jsme nepřipravili rosničku která je v Jihlavě na opravě pro jízdy na Mrkvancové pouti z Dobronína do Polné. Okamžitě jsme nadšením poskočili a kývali hlavou až skoro k zemi. Po nás se chce aby jsme lokomotivu připravili po technické stránce. Vše ostatní si již zařídí Nick s dopravcem. To je pro nás naprosto nejvýhodnější varianta. Ovšem tato varianta nakonec nevyšla. S odstupem musíme říct že ku prospěchu věci i když zpočátku jsme byli skleslí.

Nick se však nechtěl vzdát možnosti s rosničkou do Polné zajet. Tak se záhy objevila nová varianta akce - fotovlak. Podmínky pro konání podobné akce byly velmi příznivé. Rosnička v Jihlavě, zapůjčení majitel odsouhlasil a ještě nechtěl za půjčení žádné peníze. I lokomotivní četu se podařilo zajistit naprosto nezištně. To vše velmi snížilo náklady na celou akci a tak vše vypadalo velmi nadějně. Náš kamarád Richard Cila se nabídl s pomocí k nezaplacení - že bude jako průvodce po trati. Jeho znalost místních poměrů se ukázala jako obrovská výhoda. Jediné mínus bylo že čas pro pořádnou reklamu a rozšíření zprávy mezi šotoušskou veřejnost byl minimální. Protože zájem byl poměrně malý do poslední chvíle to vypadalo na zrušení celé akce. Ale Nick a dopravce správně odhadli situaci, protože někteří jednotlivci sice chtěli přijet, ale jednoznačně jen taktizovali a vyčkávali, jak to vše dopadne s "výkřiky", že neví jaké bude počasí. Ale hlavní podstatou jejich jednání bylo, že si počkají, až naivní pořadatelé oznámí vše na internetu, poctiví fotografové zaplatí fotopas a ONI si to pak přijedou jen jako náhodně jedoucí okolo vyfotit ZADARMO. Jenže Nick a dopravce se však rozhodl, že to riskne a případnou ztrátu obětuje jedinečnosti celé akce. Navíc Nick nenechal nic náhodě. Celou dobu sledoval dlouhodobou předpověď počasí a vybíral se termín. Nakonec byl termín určen. Podle předpovědi jsme tak měli velkou pravděpodobnost, že bude velmi pěkně, ba dokonce slunečno! No tak to už musí rosnička jet !

Náš úkol - nachystat rosničku se podařil beze zbytku. O víkendu ještě proběhla závěrečná leštící brigáda na kterou přijeli i kolegové z naší výtopny. A tak v předvečer pro nás tak významné akce bylo vše nachystáno. Tedy téměř všechno ....

T334.0087 T334.0087

28.9.2009

Ráno se scházíme na ve firmě a chystáme rosničku. Sem tam ještě něco přeleštíme, zkontrolujeme motor a už se startuje. Obloha jako vymetená a sluníčko se prodírá pomalu přes lehký ranní opar. V 7.15 vyrážíme do stanice Jihlava. Tady musíme provést posun. Zajíždíme si pro dva nákladní vozy, děláme zkoušku brzdy a čekáme na znamení k odjezdu do Dobronína. Již zde však budíme pozornost u rozespalých cestujících, kteří pokukují na nástupišti na neobvyklou zelenou lokomotivu. Již je 8 hodin a hlavní organizátorská osoba nikde... V 8.10 se konečně vynoří z pozadí budovy nákladní pokladny ŽST Jihlava a již spěchá k rosničce. V ten moment Richard vyráží do dopravy a oznamuje výpravčímu, že můžeme ihned odstartovat. Na návěstidle se rozsvítí povolující návěst a my v 8.14 vyrážíme.

T334.0087 T334.0087 T334.0087 T334.0087 T334.0087 T334.0087

Cesta do Dobronína proběhla v pohodě. Na nástupišti se již začali zhromažďovat první účastníci fotoakce. Za chvíli přijíždí i hurvínek M131.1441, který přiváží zbývající fotografy. Nastává vzájemné zdravení a my dostáváme poslední instrukce k akci. Rádiové spojení je zajištěno přenosnými radiostanicemi a Richard ještě vysvětluje strojvedoucímu poměry na trati, hlavně vše co se týká přejezdů. Podle jeho informací se tedy vytvoří konečný plán akce a už se může vyrazit.

M131.1441 T334.0087 T334.0087

S rosničkou v čele vyjíždí souprava směr Polná. Míjíme opuštěné hradlo, podjedeme dva nadjezdy a zářezem se noříme do 70-tých let minulého století. T334.087 veze smíšený vlak z Dobronína do Polné !!! A členům KPZS se plní jejich velký sen. Po 11 letech !!!

Ale zpět do reality. Rosnička se lopotí do stoupání a přijíždí na místo první fotozastávky. Na přejezdu se z M131.1441 vyrojí skupinka fotografů a ihned zaujímají výhodné pozice. Rosnička se vrátí dolů a na znamení vyráží do kopce vstříc objektivům. V ten správný okamžik se začnou ozývat spouště a první snímky jsou hotové. Dnes jich bude ještě nepočítaně.

Rosnička opět couvá. Dole se odpojí M131.1441 a rosnička opět projíždí jen s nákladními vozy. Pak má sólo M131.1441. Projede okolo nadšených fotografů a spouště se zase spouští. Pak se souprava spojí, všichni nastoupí a už se razí dál. A takto se to bude opakovat na všech fotozastávkách a to i cestou zpět.

T334.0087 T334.0087 M131.0441

Na rosničce se projevuje malá závada. Nespíná ventilátor chlazení. A to jsme v rámci opravy seřizovali termostat. Vlasta se po zastavení na trati vrhá na ochoz a kontroluje termostat. A hned dvě závady najednou. Zapoměli jsme ho připojit !! Ale stejně se ještě rozpadl spínací kontakt. Tak se finální oprava oprava odkládá až do Polné. Zatím budeme spínat ručně. Tohoto úkolu se až do Polné vzorně ujímá náš kamarád Pepa.

T334.0087 T334.0087 T334.0087

Zastávka u přejezdu je ve znamení snahy zaujmout co nejlepší polohu. Sloup elektrického vedení je doslova ověšen fotografy. Projíždějící popeláři z toho měli šok. Křičeli na ověšence v domnění že se jedná o nějakou hromadnou sebevraždu...

T334.0087 Šotouši T334.0087

Poslední fotoflek před Polnou byl nahoře nad vlečkou Agra. Všichni si to náležitě užívají a zaujímají hezkou rojnici jak na honu. Ovšem my lovíme beze zbraně. Trať je ještě pěkně mokrá. Rosnička svým vzorně fungujícím pískovacím zařízením domlouvá kolejím, že dneska se klouzat nebude...

Šotouši T334.0087 T334.0087 T334.0087 M131.1441 T334.0087

V Polné se opět fotí a fotí. Rosnička i hurvínek pěkně posunují k silu ZZN. Přitom samozřejmě nezapomenou vzorně zapózovat před budovou stanice Polná. Přesně jako kdysi. Skupina fotografů pak nasedá do M131.1441 a odjíždí fotit do trati za Polnou. My zůstáváme a Vlasta se ujímá opravy termostatu. Naštěstí se mu z hrsti drobných plíšků a pružinek podaří opět složit termostat a vše funguje jak má. Strojvedoucí i Pepa si samozřejmě oddychli.

T334.0087 T334.0087 M131.1441

Po návratu M131.1441 z tratě proběhne další posun. Pak je vyhlášena polední pauza. Fotografové mizí v městečku a pár lidí zůstává na nádraží. Sníme svačiny a začínají vášnivé diskuse. Jak jinak než o lokomotivách, focení, o místní lokálce.

M131.1441 T334.0087 T334.0087 a M131.1441 T334.0087 T334.0087 Účastníci

Před cestou zpět ještě celá souprava pózuje před dobronínským zhlavím. No a už se jede zpět do Dobronína.

Kilometrovník T334.0087 T334.0087

První zastávka je u přejezdu a souprava je zvěčňována s věží na pozadí. Na tento záběr jsme se moc těšili.

T334.0087 T334.0087 M131.1441

Následuje zastávka u Agra.

Šotouši M131.1441 T334.0087

A zase u přejezdu, tedy spíš pod přejezdem.

T334.0087 M131.1441 T334.0087

A už jsme před Dobronínem. Slunce už na to trochu dlabe a moc se nesnaží.

M131.1441 M131.1441

Do Dobronína jde většina pěšky a fotí se souprava v zářezu u nadjezdů. Na závěr celé akce přichází průjezd okolo opuštěného hradla v Dobroníně.

T334.0087 T334.0087 T334.0087

Ve stanici Dobronín se rychle loučíme a hned jedeme do Jihlavy. Jinak by se muselo čekat na další vhodnou pauzu abychom mezi pravidelnými vlaky proklouzli zpět do Jihlavy. M131.1441 se vydává na cestu domů opačným směrem. Po příjezdu do Jihlavy uklízíme rosničku do haly. Plni dojmů si ještě vychutnáváme nezbytnou kávu. Jihlavanka z Vídně - paradox dnešního světa.

T334.0087 T334.0087 T334.0087

Na závěr patří poděkování všem kteří se přičinili o tuto super akci. Nám se splnil dlouholetý sen. No a doufáme že i všichni ostatní byli s akcí spokojeni. Odměnou jim budou jistě skvělé záběry T334.0087 a M131.1441. Počasí bylo totiž naprosto skvělé a i v organizaci nebylo žádných závad. Zvláštní dík je určen pro Richarda Cilu. Jeho znalosti trati a hlavně provozních záležitostí přispěly k bezproblémovosti celé akce. No a historické poznatky ze zdejší lokálky pak zpestřovaly chvíle čekání. Takže Ríšo díky !

Malé historické srovnání. T334.0086 obsluhuje vlečku ZZN ve stanici Polná 19.3.1979. Rovněž T334.0087 obsluhuje vlečku ZZN ve stanici Polná 28.9.2009. Rozdíl je pouhých 30let.

T334.0086 T334.0087

Dejte slovo Richardovi!!! Ríšo řekni jak to tenkrát bylo !!! Tak tedy Historie řady T334.0 v Jihlavě

WebDesign - © VB