KLUB PŘÁTEL ZELENÉHO SERGEJE

2003

Letos se mluví o tom, že bychom mohli jezdit na Mrkvancovou pouť do Polné a snad opět pojedeme na Mikulášskou jízdu do Sázavy. Musíme pořádně prohlédnout rosničku a odstranit závady - tečou vany na nápravách a na mechanické části hydraulické převodovky. Taky kompresor na pravé straně se hlásí o opravu.

Počátkem ledna se Jirka s Láďou dohodli na opravě trakční převodovky. Již od loňského prosince opravuje Láďa náhradní kompresory, aby je později mohl namontovat do 710.896-2. Systém oprav výměným způsobem je velmi praktický, kdyby se cokoliv nepovedlo, lokomotiva zůstává stále provozní.

24.1.2003 nadešel den D pro opravu trakční převodovky. Během dne jsme dopravili rosničku do JLS a umístili ji na hříž. Tady odpoledne proběhne vyvázání spodní vany převodovky. Láďa předem zajistil potřebný materiál a pod Jirkovým vedením se pustili do opravy. Stihli opravit i oba kříže na kardanech. Při závěrečné kontrole byla zjištěna utržená trubka na první ose. Jak je již u naší lokomotivy pravidlem, nic nemůže jít hladce. A tak se oprava protáhla. Po 22. hodině byly veškeré plánované práce ukončeny. Převodovka je teď utěsněná, bohužel jsme zjistili, že máme lehce poškozená kola reverzu.

Jirka v akci

27.1.2003 Láďa vyčistil obě palivové nádrže a celý palivový okruh. To kvůli nečistotám, které neustále komplikují jízdu s lokomotivou. Přitom ještě umyl strojovnu a pojezd.

29.1.2003 lokomotiva byla dozbrojena až po hrdlo nádrže. Zítra ji totiž čeká další pracovní nasazení pro JLS.

30.1.2003 ve 300 ráno vyráží rosnička s dvojčlenou posádkou ve složení Petr a Láďa na zatím nejdelší cestu. 710.896-2 má z Kralup nad Vltavou do JLS dopravit MV79-003. Osádka s napětím očekává jak lokomotiva obstojí a hlavně jaké chystá překvapení. Cesta do Kolína probíhala naprosto hladce a jelikož je pro ni při sólo jízdě stanovena rychlost 30km/h, ani se pořádně nezahřála. V Kolíně se přidává strojvedoucí z EŽ Praha, který pojede jako doprovod do Kralup. Po chvilce opouštíme trať č.230 a dál vyrážíme po trati č.231. V Lysé nad Labem je dlouhá pauza a Láďa ji využívá k obhlídce lokomotivy. Vše je zatím v pořádku. Ve stanici budíme pozornost u cestujících a zaměstnanců ČD. Rosnička se asi líbí. Po 8. hodině odjíždíme po trati č.072. Asi 2 kilometry před stanicí Všetaty najednou klesají otáčky motoru. Je jasné co se stalo. Ještě za jízdy vylézají Petr a Láďa na ochozy vyčistit sítka na čerpadlech. Rosnička se ještě ani nezastavila a motor už znovu běží. A tak díky dokonalé souhře všech zúčastněných dojela až do Všestar. Odtud dále pokračujeme po trati č.070. Ovšem rosnička si opět postavila hlavu a situace se opakuje. Naštěstí se podařilo zastavit ještě před odjezdovým návěstidlem. Při čištení sítek se podařilo rozbít skleničku a náhradní samozřejmě nebylo. Nezbývalo než se poohlédnout po okolí a sklíčko sehnat. Štěstí nám přálo, pracovníci TD Všetaty nám pomohli a náhradní sklíčko našli. Za toto jim patří náš dík. Po chvilce jsme tak mohli pokračovat v cestě. V Neratovicích Láďa preventivně čistí sítka a pokračujeme tratí č.092 až do Kralup nad Vltavou. Zbytek cesty byl již bez problémů.

710.896-2 Jihlava 710.896-2 ve Všetatech

Na základně EŽ Praha v Kralupech nad Vltavou přebíráme vozidlo MV79-003, které máme dopravit do Jihlavy. Před cestou ještě měníme vložky v palivových filtrech, chceme tím odstranit poslední možný zdroj nečistot v palivovém okruhu. Ještě uklízíme strojovnu, která je po dobrodružné cestě z Jihlavy plná nafty. Utrpěly i ochozy a zábradlí, vše je mastné a klouže to. Po 13. hodině můžeme vyrazit na zpáteční cestu. Protože už máme za sebou zátěž, můžeme uhánět rychlostí 60 km/hod. V žst. Úžice si Láďa opět cvičně vyčistil sítka. Dál cesta ubíhá v pohodě, v Kolíně se s námi loučí doprovodný pilot z EŽ Praha a rosnička svižně pokracuje dál. Při krátké zastávce v Golčově Jeníkově raději preventivně čistíme sítka i přestože se závada zatím neopakovala. Další preventivní čištění proběhlo ve Šlapanově. Tady byla pauza poněkud delší. Okolo 21. hodiny konečně přijíždíme do Jihlavy. Rosnička má na svém kontě o 372 kilometrů navíc. Tentokrát nás pořádně pozlobila.

710.896-2 + MV79.003 710.896-2 + MV79.003 710.896-2 + MV79.003

14.2.2003 na rosničku čeká další práce. Má doprovodit lokomotivu 724.705-9 na váhu do Kolína. Podle nařízení z ČD nesmí jet nová lokomotiva sama a tak bude doprovázena naší 710.896-2.

15.2.2003 se obě lokomotivy vydávají na cestu do Kolína. Cesta tam i zpět poběhla bez problémů.

16.2.2003 po nastartování zjistili Vlasta s Bohoušem prasklé naftové potrubí mezi filtry. Podle množství nafty ve strojovně, praskla už při cestě z Kolína.

17.2.2003 hned ráno Láďa demontoval prasklé potrubí a protože lokomotiva na hale překážela byla odtažena na Kronospan. Opravu musíme provést později.

3.3.2003 na zkušebně jsme odzkoušeli kompresory. Jejich oprava trvala asi 80 dní. Zdržení bylo způsobeno soustružnickými pracemi na válcích (muselo se čekat na volnou kapacitu) a hlavně problematické shánění náhradních dílů. Nakonec se vše úspěšně podařilo. Láďa vyrobil a vylepšil malou naftovou nádržku. Bude se nyní lépe odkalovat a motor nebude nasávat tolik nečistot, které nám poslední dobou dost znepříjemňovaly život.

20.3.2003 dneska jsme se setkali s Pavlem. Měl cestu kolem a tak jsme u piva hodili řeč. Příjemné povídání se samozřejmě točilo především okolo T334.0 a o problémech s jejich údržbou, ale také o trampotách okolo ježdění na akcích.

21.3.2003 od Pavla dostáváme velmi zajímavou nabídku - jezdit na oslavách 100. let místní dráhy Světlá - Ledeč - Kácov. Prozatím by s námi počítali na výstavu a možná by se našla i nějaká práce pro naši rosničku. Někdy v červnu by se měli projednávat podrobnosti a požadavky. Podle řeči by se mohlo jednat o velmi slušnou akci.

2.4.2003 se rosnička ocitá na hale. Láďa se pustil do opravy naftového potrubí. Při této příležitosti má v plánu ještě prohodit kompresory a namontovat novou nádržku na naftu. Vypustil a vyčistil celý naftový okruh, naftu zpátky čerpal přes mlékárenské filtry, aby se vyloučily nečistoty.

4.4.2003 vše je hotovo a zbývá pouze lokomotivu vyzkoušet. Vlasta ještě opravuje poziční světlo, které nadobro upadlo, když mu Láďa trochu pomohl nohou. Oprava vypadala jako chvilková záležitost, ovšem vše se značně zkomplikovalo a protáhlo. Vše bylo totálně zarezlé a tudíž nerozebiratelné. Muselo nastoupit hrubé násilí. Aby toho nebylo málo nové světlo nepasovalo jak mělo a muselo se upravit.

5.4.2003 rosnička je nastartována a vše vypadá nadějně. Lokomotiva má namontovány opravené kompresory, novou nádržku na naftu, opraveny a zpevněny některé naftové trubičky a opraveny lapače oleje pod výfuky. Dál se podařilo odstranit drobné vzduchové netěsnosti a opraveno poziční světlo. Všechny vypouštěcí kohouty byly zaslepeny, aby se zamezilo nežádoucím únikům nafty do strojvny.

7.4.2003 vzhledem k nedostatku lokomotiv je rosnička využívána pro posun ve firmě. Alespoň se odhalí případné nedostatky. Odpoledne má dopravit do stanice T212.0669 a pak se vrátit na vlečku Kronospan. Ovšem po obědě Láďa nakoukl do strojovny a zjistil, že je plná nafty. Opět prasklo naftové potrubí mezi filtry, utrhlo se šroubení. Celé to vypadá jako zlý sen. Rosnička nás zase pěkně zlobí. Hned se pouštíme do opravy a závada je za chvíli odstraněna. Ovšem teď zase nejde nastartovat, zůstaly totiž zapnuté baterie. Nabíháme s nabíječkou a po čtvrt hodině motor zaburácí a my můžeme směle opustit montovnu. Dneska nás rosňa zase trochu pozlobila, teď už je naprosto jasné proč opravy probíhaly poměrně v klidu.

27.6.2003 přivážíme rosničku na halu. Je opět prasklá trubka mezi palivovými filtry. Zase nevydrželo šroubení.

30.6.2003 je lokomotiva opět zprovozněna. Ještě provádíme úpravy, aby se potrubí tolik nechvělo. Současně máme domluveno, že toto problematické potrubí nahradíme tlakovou hadicí.

2.7.2003 vracíme 710.896-2 na Kronospan.

2.9.2003 definitivně je potvrzena naše účast na oslavách 100. let místní dráhy Světlá - Ledeč - Kácov. Telefonicky se dovídáme i předběžný program jízd, zároveň je dohudnuto osobní setkání. A ještě ten den se dovídáme, že by jsme údajně měli jezdit i na pouť do Polné. Ale to je dost divné. Na podzim to přednosta stanice schválil, na jaře opět zakázal a nyní zase povolil? Vše se brzy vysvětluje, ovšem v náš neprospěch. Někdo si spletl naši 710.896-2 s lokomotivou T444.1162 z depa Kolín.

9.9.2003 odpoledne odjíždí Láďa a Petr do Havlíčkova Brodu na setkání ohledně oslav v Ledči. Setkání proběhlo v přátelské atmosféře v restauraci U Kroupů. Podmínky a plán oslav předčily veškeré očekávání. Poprvé jsme dostali tak velkorysou a seriozní nabídku. Za to patří náš dík především Pavlovi. V pátek 19.9.2003 pojedeme s nákladním fotovlakem ze Světlé nad Sázavou do Zruče nad Sázavou, v sobotu máme stát na výstavě s možností jízdy do Vlastějovic a zpět. Na neděli je pro nás připraven pravidelný osobní vlak ze Zruče nad Sázavou do Světlé nad Sázavou. Odtud se už budeme vracet zpět do Jihlavy. Po chutné večeři se odebíráme do nádražní restaurace, kde vyplňujeme zbývající čas do odjezdu našich vlaků debatou o rosničkách.

10.9.2003 Láďa předává vedoucímu provozu jízdní itinerář s žádostí o uvolnění lokomotivy a poskytnutí paliva na pokrytí jízd.

12.9.2003 přípravy na jízdy zatím probíhají bez problémů. Máme zajištěné veškeré potřebné doklady. Odpoledne převážíme lokomotivu do JLS. Můžou tak začít přípravné práce. Opět přistupujeme k osvědčenému způsobu, kdo má čas tak přijde.

17.9.2003 máme opravené písečníky a ovladač houkaček. Odpoledne Vlasta s Láďou a s malým Honzíkem provádí závěrečné čištění a zbrojení palivem. Tím jsou ukončeny veškeré přípravné práce před jízdou. Tentokrát se vše obešlo bez problémů. Že by si rosnička schovávala nepříjemná překvapení na později?

18.9.2003 nakládáme všechny potřebné věci. Jsme mírně nervozní jak celá akce dopadne. Láďa připevnil na rosničku ceduli s názvem dopravce (ČMKS). Tento fakt vedl k mylné představě některých našich příznivců, že nám konečně lokomotivu sebrali. Láďa byl vyzván, aby se s rosničkou naposledy pomazlil než nadobro odjede pryč. Naštěstí se nic podobného nekoná a tak jsme dobré duše nechali jejich osudu. Odpoledne se ještě operativně řeší zbrojení palivem v průběhu oslav.

19.9.2003 součástí oslav 100. let trati Kácov - Světlá nad Sázavou je i zvláštní nákladní fotovlak vedený naší 710.896-2. Dostalo se nám tak cti zahájit celé velkolepé oslavy. V pátek ráno se Láďa a Petr vydávají na cestu s rosničkou a Vlasta vyjíždí autem jako doprovodné vozidlo. 710.896-2 jede sama do Havlíčkova Brodu, kde přibírá tři vozy - Daa-k a dva nákladní vozy Vt. Pak cesta pokračuje do Světlé nad Sázavou, kde na nás čekají fotografové. Pak již celý nákladní vlak vyráží do Zruče nad Sázavou. Cestou je naplánována celá řada pěkných fotozastávek. Do Zruče nad Sázavou přijíždíme okolo 15 hodiny. Oproti původnímu plánu máme velké zpoždění, ale akce rozhodně stála zato. Je to ostatně vidět i na spokojených tvářích fotografů. I organizátoři celé akce mohou být spokojeni. Jim patří náš velký obdiv. Celá akce byla velmi dobře organizována. Fotomísta, která zdejší nádherná trať nabízí, byly vybrána s velkým citem a vzniklé problémy byly bleskově řešeny ke spokojenosti všech zúčastněných. Velký dík a uznání patří i panu výpravčímu z Vlastějovic, za jeho velkou trpělivost a ochotu, přestože byl ve službě sám.

710.896-2 v Ledči nad Sázavou 710.896-2 pod zámkem 710.896-2 u Vilémovic

20.9.2003 je další den oslav 100. let trati Kácov - Světlá nad Sázavou. Vezeme společně s motorovým vozem M131.1515 osobní vlak do Zruče zastávka a zpět. Po zbytek dne stojíme jako exponát na výstavě. Na závěr dne proběhlo před topírnou noční focení 720.016-5 a 710.896-2.

21.9.2003 Celé dopoledne stojí lokomotiva na nádraží jako vystavený exponát. Odpoledne vezeme zvláštní vlak do Vlastějovic a zpět. Souprava je složena z vozů Daa-k a Ce. Ve 13.45 jsme zpět ve Zruči nad Sázavou. Zajíždíme k topírně a tady ze sudu pomocí ruční pumpy doplňujeme palivo.

Ve 14.29 odjíždíme s vlakem č.9249 do Světlé nad Sázavou. Ze Světlé nad Sázavou, odjíždíme do Havlíčkova Brodu, kde zanecháváme vozy. Odtud pokračujeme strojově do Jihlavy. Překonání posledních 27 km nám na této frekventované trati zabralo cca 1,5 hodiny.

Do Jihlavy přijíždíme okolo 18. hodiny. Ze stanice přepravujeme do depa saloní vůz ČMKS a vše odstavujeme v areálu JLS.

Tím pro nás skončila rozhodně nejlepší akce v historii KPZS. Najeli jsme 177 kilometrů a bezesporu jsme potěšili nejednoho fotografa. Lokomotiva se držela skvěle a kromě pátečních problémů s palivovou trubkou neměla žádné závady. Na závěr nezbývá než poděkovat organizátorům z posázavského pacifiku za pozvání a bezvadnou spolupráci. Takže DÍKY ZA VŠE a někdy nashledanou !!!

T444.162 a 710.896-2 T466.0286, 710.896-2 a 810.237-8

22.9.2003 dopoledne musí rosnička posunovat v JLS a proto se na Kronospan vrací až po obědě.

30.9.2003 dnes se naplňují naše obavy. Členové KPZS jsou pozváni k jednání se zástupcem vedení ČMKS o možnosti pronájmu lokomotivy 710.896-2. Bohužel Bohouš a Jirka jsou služebně mimo firmu a tak se může zúčastnit pouze Vlasta a Láďa. Byli jsme seznámeni se vzniklou situací. Z dlouhé diskuse vyplynulo, že nadešlo to co se nám již několikrát podařilo odvrátit. Nyní je situace vážná a vypadá to, že rosničku pronájem nemine. Jediné plus dneštního dne je že rosnička bude mít nové baterky.

7.11.2003 situace okolo pronájmu se poněkud uklidnila a my máme dohodnuto ježdění na Mikulášské jízde v Sázavě. Jdeme pro lokomotivu na Kronospan, ale nepodařilo se ji nastartovat. Tak ji odvážíme do JLS pomocí jiné lokomotivy. Máme v plánu výměnu baterií a dveří do kabiny.

10.11.2003 Láďa a Jirka rozměřují pruhy na nových dveřích, aby je Jirka mohl nastříkat. Snad se konečně bude dařit.

11.11.2003 dnes jsme se po dlouhé době sešli v plném počtu. Vyndali jsme staré baterie, vyčistili bednu na baterky a ještě jsme ji nově natřeli. Jirka úspěšně nastříkal nové dveře a zdá se smůla okolo nových dveří je konečně prolomena.

18.11.2003 dnes jsme usadili nové baterky. Chybí ale propojky.

19.11.2003 Jirka nastříkal druhou stranu dveří. Zároveň Jirka opravil rychloměr. Zatím práce probíhají v poklidu.

20.11.2003 Láďa nasazuje nové dveře. Smůla kolem nich ovšem pracuje spolehlivě. Nepasují zámky a štítky a vše se musí upravovat. A nakonec zjišťujeme i to že jsou prohnuté. Láďa zvažuje co dál. Upravit ty nové, nebo nechat staré? Nakonec se rozhoduje pokračovat v úpravě nových. Kauza okolo nových dveří se táhne již pomalu 4 roky.

21.11.2003 práce se dostávají do skluzu. Na dveřích je spousta práce i když Láďa na nich dělá do noci. Zatím se nám nepodařilo sehnat propojky, které patří k novým baterkám. Odjezd na Mikulášskou jízdu je již za 6 dní. Navíc se ve firmě kam má jít rosnička do pronájmu rozbila místní lokomotiva. Jestli se jí nepodaří opravit tak žádná mikulášská nebude.

22.11.2003 dobrá zpráva lokomotivu se podařilo opravit a tak rosnička zatím zůstává.

25.11.2003 podařilo se vypátrat nové propojky a tak Vlasta s Bohoušem zprovozňují baterie. Umýváme a leštíme lokomotivu. V pozdních nočních hodinách se Láďovi konečně podařilo dokončit dveře. Vše je tedy připraveno na Mikulášskou jízdu.

Jirka stříká dveře Láďa montuje dveře Rosnička při opravě

26.11.2003 Láďa ještě dokončuje montáž gumových těsnění dveří a vše je konečně hotovo.

Dnes se dozvídáme velmi nepříjemnou zprávu. Je definitivně rozhodnuto, že rosnička jde do pronájmu. Odjíždí hned po Mikulášské jízdě.

27.11.2003 jsme připraveni k odjezdu na Mikulášskou jízdu v Sázavě. Jedeme strojově do Přibyslavi. Jako náklad slouží 189 plakátů svázaných do ruliček. Ty se budou rozdávat ve vlaku jako součást mikulášské nadílky. Jako výzdoba bude sloužit sundavací hlava čerta, kterou vytvořil Vlasta za domácí úkol. Na čele lokomotivy se bude připevňovat pomocí magnetů. Podařilo se zajistit odvoz Ládi a Petra ze Sázavy autem. Nebudou se tedy muset vracet vlakem.

V 11. hodin odjíždí Petr s Láďou do stanice a v 11.30 odjíždí rosnička na svou poslední akci. Ve 12.45 jsme již v Přibyslavi. Lokomotiva jela bez problémů, jen nám přestalo svítit zadní červené světlo. Protože musíme čekat na ing. Kotase až do 15. hodiny, odcházíme na občerstvení do restaurace U Žižky. Po 15. hodině odjíždíme po vlečce do Sázavy. Po krátkém posunu a odstavení rosničky odjíždíme do Jihlavy.

Výzdoba rosničky

29.11.2003 dnes se koná Mikulášská jízda v Sázavě. Počasí nám vůbec nepřeje. Drobně prší. Čelo lokomotivy zdobí hlava čerta a papírové řetězy. K tradičním vozům Blm a BDlm je do soupravy zařazen i vůz řady Z. Ten bude sloužit jako skladiště a hlavně tam budou sídlit čerti. Další příznivou změnou je jeden pár vlaků navíc. Tím se podstatně zkrátí polední pauza. Zároveň tak převezeme větší počet cestujících.

Vezeme dva páry vlaků, na posledním páru vlaků nás doprovází místní lokomotiva 701.777-5, ta veze soupravu zpět. Rosnička jede strojově do Jihlavy. Cesta proběhla klidně a kupodivu rychle. Rosničku uklízíme do haly, zbývá ji připravit na pondělí, kdy odjíždí do pronájmu.

Letošní Mikulášská jízda byla zatím nejlepší. Skvělá organizace, bezproblémové ježdění. Úroveň se neustále zlepšuje. O Mikulášskou jízdu je velký zájem, i přesto, že přibyl jeden pár vlaků, byl vlak plný. Čerti stále více dotírají na malé i velké hříšníky a Mikuláš s anděli jsou hodnější a hodnější. A děti, pro něž je akce především, spokojeně svírají své sladké balíčky od Mikuláše. Prostě pohoda a spokojenost na všech stranách. A tak to má být !!!

Mikuláš, pekelníci a andělé

30.11.2003 Láďa vyměnil kulaté nárazníky za hranaté a vyndal z lokomotivy všechny věci které patří KPZS. Dojde i na demontáž starých čísel, které jsme si nechali vyrobit a na rosničku jsou dosazeny čísla dle UIC. Teď je tedy rosnička připravena na cestu do Prahy.

1.12.2004 rosnička je zařazena do vlaku a opouští Jihlavu. Jede do Prahy údajně na krátkodobý pronájem.

Tak takhle smutně zatím končí naše pětileté působení na naší drahé 710.896-2. Bohužel naše nejlepší akce proběhly právě v tomto roce - zvláštní nákladní fotovlak vedený naší 710.896-2, 100. let trati Kácov - Světlá nad Sázavou a Mikulášská jízda v Sázavě. Nebylo jich sice moc, ale rozhodně stály za to. Zrovna když se vše začalo velmi slibně rozbíhat a vypadalo to na další pěkné akce v budoucnu musela být naše činnost ukončena. Inu život.

Letos se nám podařilo opravit kompresory, převodovka a po čtyřech letech byly dokončeny i nové dveře !!! Letos jsme najezdili celkem 895 kilometrů. Z toho pro JLS 577 km a KPZS najelo 318 km.

Naše další působení na 710.896-2 je nejisté, vše se ukáže v roce 2004. Ovšem jedno je jisté i nadále. Klub KPZS rozhodně nekončí. Pouze se naše aktivita a pracovní elán přesunou jiným směrem. Vše je již tak daleko, že se rýsuje velmi dobrá spolupráce s naším kolegou. A jak jinak než zase na lokomotivě T334.0.

Na závěr zbývá poděkovat všem, kteří nám na této pětileté pouti pomohli i těm kteří nám nepomohli i těm kteří nám uškodili. Všichni nás totiž utvrdili v tom, že naše práce má smysl. Je pravda, že pět let nám jedinou odměnou byla uznalá slova návštěvníků a příznivců železnice. Rozzářené dětské oči když se mohou podívat dovnitř zelené mašinky, dokonce se posadit na místo strojvedoucího. Nakonec se doslova v očích rozhoří jiskřičky radosti, když jim dovolíte zahoukat. Vtisknutý plakát lokomotivy do dětské ruky je pak doslova pokladem. Kdo tohle nezažil tak nemůže pochopit.

Vzpomínky, kamarády, nadšení a přátelství, prostě vše co jsme díky naší rosničce prožili nám nikdo vzít nemůže. I proto chceme poděkovat všem, kteří nám naši činnost umožnili. Krásných pět let s naší rosničkou. Pět let plných potu, práce, ale i nových životních zkušeností, dobrých přátel a lidí zapálených pro železnici. To bylo pět let s rosničkou !!!

Rosnička čeká na svůj odjezd do Prahy .....

WebDesign - © VB