KLUB PŘÁTEL ZELENÉHO SERGEJE

1999

V prvních dnech nového roku jsme rozdali naše klubové novoroční přání všem důležitým osobám, které mají něco společného s provozem a existencí naší rosničky. Tak jako loni pokračujeme ve schromažďování dalších součástek. Opravy na rosničce jsou zatím pro nevhodné podmínky (velká zima) odloženy, takže opravené součástky si chystáme do zásoby. Hotové jsou olejové filtry, malá palivová nádrž, nové gumy do oken a držáky na hasící přístroje. Seřídili jsme si i nové vstřikovače, takže jakmile budou opravena vstřikovací čerpadla uskutečníme první velkou opravu palivového okruhu.

Zatím první letošní akcí by se mohla stát naše účast na burze a výstavě veteránů v Dobroníně. Tuto akci pořádá Veterán car club Dobronín. Domluvili jsme se s členem veterán klubu, aby seznámil s náším návrhem na společnou akci ostatní členy. Reklamu potřebujeme všichni a je třeba využít každé příležitosti k přilákání návštěvníků na podobné akce.

12.2.1999 první velká oprava v tomto roce. Konečně máme opravená vstřikovací čerpadla. Nic už tedy nebrání provést opravu. Doufáme, že vše půjde hladce a v klidu bez nějakého divočení jako loni. Dopoledne odchází Bohouš do KRONOSPANU pro rosničku. Bohužel lokomotiva má už tak špatné baterie a je tak promrzlá, že nejde nastartovat. Po hodině marného křísení se vrátili a za pomoci lokomotivy 710.445-8 přivezli okolo 11 hodiny 710.896-2 na montovnu JLS. Ihned po příjezdu jsme začali provádět některé přípravné práce. Odpoledne jsme zahájili demontáž palivového okruhu, tj. čerpadla, trysky a palivovové filtry. Došlo i na výměnu oken, vyndání baterek, vyčistili a natřeli jsme bednu na baterky.

13.2.1999 již od brzkých raních hodin prováděli Vlasta a Bohouš udržbu baterek. Jirka a Láďa zatím postupně skládali palivový okruh. Kolem poledne byla ukončena veškerá činnost týkající se batarek. Asi ve 13 30 proběhl první start motoru a vše vypadalo nadějně. Po odstranění drobných netěsností a přehozením přívodu paliva ke druhému válci se provedl další start. Motor již běžel dobře, objevily se však netěsnosti na šroubeních palivových filtrů. Tato drobná, ale nepříjemná závada nás poněkud zdržela, což posunulo zkušební jízdu a tím se zhroutil celý časový plán naší sobotní práce. Zkušební jízdy jsme zahájili okolo 16 hodiny, zrovna v té největší vánici. Jízdy dopadly na výbornou. Bylo znát, že oprava motoru prospěla, jelikož se zvedly otáčky motoru z 1 220 na 1 300 ot./min. Pak jsme dokončili ještě drobné práce v kabině a v 19 hodin jsme ukončili sobotní akci.

Díky různým neplánovaným zdržením se sice oprava oproti původnímu plánu o 4 hodiny protáhla, ale díky tomu, že se udělaly všechny úkoly, se nemusíme strachovat, že by se vyskytly problémy se startováním či chodem motoru. Stav baterek by se měl po tomto ošetření a při správné údržbě udržet v dobrém stavu. Zároveň jsme dosadili do strojovny dva malé sněhové hasící přístroje. Také na stanoviště strojvedoucího jsme dosadili ještě jeden velký sněhový přístroj.

15.2.1999 ráno rosnička startuje bez problémů jen na tlačítko. 710.896-2 byla ráno vrácena zpět na vlečku KRONOSPANU Jihlava.

2.3.1999 rozhodli jsme se navštívit vedení JLS, abychom projednali legalizaci našeho klubu. Celé jednání bylo uspěšně zakončeno. Nyní se tedy můžeme ozvat na výzvu Zájmů strojvůdce č. 1/1999. Redakce se snaží posbírat údaje o všech železničních muzejních spolcích, aby je mohli představit ostatní železniční veřejnosti.

22.- 27.3.1999 v těchto dnech jsme zpracovali nový znak klubu. Za základ jsme použili náčrtky T334.0. Ostatní části jsme pak upravili podle svého. Původní název klubu KLUB PŘÁTEL ZELENÉHO SERGEJE zůstal zachován. Současně jsme si přichystali i návrh znaku na razítko. Ten se odlišuje pouze zjednodušením některých detailních částí lokomotivy.

9.4.1999 další pracovní brigáda. Již během pátku jsme provedli výměnu brzdových špalků a seřídili brzdu. Láďa iniciativně vypustil olej z motoru a rozebral olejové filtry a naftové potrubí, takže na sobotu byla práce zajištěna.

10.4.1999 Bohouš a Láďa vyměnili přepadovou naftovou nádržku a také oba olejové filtry. Jak už se stalo zvykem rosnička nám připravila opět překvapení. Vzhledem k tomu, že každá lokomotiva je svým způsobem originál, nedají se tedy bezproblémově přehazovat díly z jednoho stroje na druhý. To jsme si již několikrát ověřili, ale při provádění oprav výměným způsobem se musí s problémy počítat. Tentokrát se jednalo o přívodní potrubí a patky pro upevnění nádržky. Také potrubí k olejovým filtrům jsme museli trochu přizpůsobit. Po obědě jsme lokomotivu umyli, hlavně strojovnu, kde byla spousta oleje a nafty. Pak jsme nalili nový olej.

12.4.1999 dnes jsme vrátili lokomotivu do KRONOSPANU.

Boj proti špíně Boj proti špíně

24.4.1999 tento den je obětován ve prospěch KPKV Brno, který o víkendu pořádá čištění tratě na vlečce SaZ Sázava.

27.4.1999 máme prvních 100 kusů pohledů s motivem naší rosničky. Pohled vydal Moravský VTS Telč & společnost železniční Česká Třebová. Ihned jsme započali s distribucí. Doslova jsme zaplavili společnost pohledy. Někteří spolupracovníci sice slušně odmítali, ale po objasnění komu pohledy patří si přece jen koupili. Tímto způsobem jsme již v prvních dvou dnech prodali téměř polovinu pohledů.

3.5.1999 po obědě jsme vyrazili k vedení JLS, se žádostí o povolení jízdy rosničky do Dobronína na výstavu a zpět. Výstava bude součástí Akce Veterán klubu v Dobroníně. Vedení s akcí souhlasí a je třeba vyřídit přepravu lokomotivy.

13.5.1999 odpoledne jezdila rosnička jako zátěžové vozidlo pro 724.701-8 na vlečce v Pávově a to až do pozdních večerních hodin. Na lokomotivě 724.701-8 (pro Třinecké železárny) se ve spolupráci s firmou NES Nová Dubnica nad Váhom seřizovala elektrodymamická brzda. Tak naše rosnička významně přispěla k plnění pracovních úkolů naší firmy.

T334.0896 a 724.701-8 v Pávově

28.- 29.5.1999 proběhla další pracovní brigáda. Rádi by jsme vyměnili brzdový rozvaděč. Současný nemá totiž přestavovač poloh O-N. To by se ovšem nesmělo jednat o naši rosničku, aby se neobjevil nějaký problém. Již v KRONOSPANU se jí pro slabé baterky nechtělo startovat. V depu jsme ji stopli, aby se šetřila nafta. To jsme ovšem netušili co se bude dít dál. Odpoledne když jsme ji chtěli nastartovat tak nešla (opět baterie), rychle jsme sháněli nabíječku, kterou nám naši kolegové půjčili, přestože už byli na odchodu domů. Po chvilce nabíjení se podařilo konečně lokomotivu nastartovat a zajet s ní do haly. Zde ji Jirka chtěl dát znovu nabíjet, jenomže z nabíječky se zablesklo a nešla. Ještě se provedla demontáž krycích plechů na výfukách, na místo kterých Láďa Šenkýř zhotovil nové.

V sobotu ráno se provedla výměna brzdového rozvaděče, který Bohouš nastříkal i s krycími plechy. Dále se odstraňovali drobné netěsnosti na olejovém okruhu. Bohoušovi se podařilo opravit nabíječku, takže po ošetření baterek se mohli dát znovu nabíjet. Dokonce se objevila i příčina neustálého vybíjení baterií. Guma kterou byly přikryté je totiž vodivá, čímž docházelo k jejich neustálému vybíjení. Láďa se pustil do natírání výfuků stříbřenkou. Během této činnosti vyměnil i odkapnice pod diletací výfuků za nové. Krycí plechy se montovaly až v pondělí po zaschnutí barvy. Po kontrole olejů jsme rosničku odzkoušeli, očistili a přistavili k vrchnímu, kde si ji vyzvedl strojvedoucí z KRONOSPANU.

24.6.1999 přistavili jsme lokomotivu do depa, aby jsme ji mohli připravit na víkendové jízdy. Již odpoledne jsme ji přistavili na dílenský kanál, kde jsme vyměnili boční okno, kterým nám zatékalo. Po kontrole spodku lokomotivy se Jirka a Láďa pustili do umývání lokomotivy. Po přistavení do haly se na ní provedly ještě drobné lakýrnické práce. Tato brigáda byla kupodivu bezproblémová.

25.6.1999 na dnešek zbylo leštění. Protože Bohouš a Jirka měli spoustu starostí s organizováním výstavy v Dobroníně a s přípravou vlastních strojů na tuto akci, zůstala příprava rosničky plně v režii Láďi. Už od rána se věnoval opravě zámků ve dveřích a to by ani nebyla naše rosnička, aby šlo vše bez problémů. I nové zámky si vyžádaly menší opravu. Bohužel i jedna vložka do zámku byla špatná. Díky rychlému jednání se skladníky se podařilo do oběda obstarat novou. Konečně se také podařilo uvést do provozu oba přední stěrače. Láďa obdržel doklady nutné k přepravě lokomotivy na obě akce. Večer se sešli Bohouš a Láďa na společném leštění rosničky a naložení potřebných věcí.

26.- 27.6.1999 jsme se účastnili dalších akcí, výstavy veteránů v Dobroníně a jízd na vlečce SaZ Sázava.

V sobotu 26.6.1999 jsme vystavovali rosničku na nádraží v Dobroníně. Byli jsme doplňková akce výstavy veteránů pořádanou místním autoklubem. Náš člen Jirka zde také předváděl jízdu svého parovozu. Nutno podotknout, že s velikým ohlasem. Po této akci jsme se přesunuli na další akci do Sázavy.

Máme tedy za sebou další dvě akce. V Sázavě, nebýt zpestření v podobě drobných problémů s lokomotivou na trati a prosakování vody přes okna na stanoviště, bylo by ježdění s prázdnými vozy téměř bez cestujících nudnou záležitostí. Prostě katastrofální akce. Alespoň, že ta první akce v Dobroníně dopadla podle zájmu veřejnosti dobře. V Sázavě se při silném dešti přišlo na to, že nám kolem nových gum zatéká do kabiny a vrcholem všeho jsou prohnilé dveře do kabiny, ze kterých po odpadnutí posledního kousku rzi vyteklo několik litrů vody. To vše tedy znamená další práci navíc.

T334.0896 v Sázavě

7.7.1999 minulý týden vedení JLS přislíbilo pořadateli jízd v Telči, zapůjčení rosničky na postrky parních vlaků i s obsluhou. Světlým bodem tohoto dne byly nové klínové řemeny.

9.7.1999 v 1100hod. je zastupce pořadatele parních jízd v Telči objednaný k vedení JLS, kde by se měly projednet definitivní podmínky zapůjčení rosničky. Za klub ho doprovázel Láďa. Po nezbytném potřepání rukou zaujali všichni místo u kulatého stolu a člen vedení JLS byl seznámen s průběhen letních akcí v Telči a okolí. JLS rosničku zapůjčí a provozní náklady lokomotivy pokryje ze svého.

14.7.1999 nám bylo sděleno od vedení JLS, že se bude jezdit pouze dva víkendy 31.-1.8. a 14.-15.8.1999.

16.7.1999 opět se blíží pracovní víkend na rosničce, jsme zvědaví, čím nás překvapí. V plánu je běžná prohlídka před jízdami v Telči. Je to také poslední víkend před dovolenými, kdy je možnost se ještě sejít. I přes tuto skutečnost, většina členů nemůže přijít a přiložit ruku k dílu. Během dopoledne byla lokomotiva přistavena do depa a odsatavena před dílnu našich elektroniků, aby se mohli nabít baterie. Všichni máme v živé paměti problémy se startem při poslední brigádě. Na konci směny se provedl nezbytný posun na montovně, aby se rosnička mohla odstavit dovnitř na kanál. Ještě tento den se Láďa pustil do opravy poškozeného nárazníku a odstraňbování vzduchových netěsností.

Na sobotu nám rosnička přeci jenom připravila překvapení. Jirka při běžné kontrole motoru zjistil uvolněné šrouby na vahadlech ventilových rozvodů. Takže z původně rychlé prohlídky se vyklubala půldenní oprava a seřizovaní. Láďa mezitím ještě odstranil některé vzduchové netěstnosti a už poněkolikáté si také rozdělal naftové kohouty u malé nádržky, které stále netěsní. Společnými silami ještě vyměnili klínové řemeny na kompresoru za nové. Po obědě jsme ještě přetěsnili boční okno a zprovoznili zadní stěrače. Rosníčka je kromě naleštění připravena na jízdy v Telči.

29.7.1999 dnes se sešli Bohouš a Láďa, aby připravili rosničku na přepravu do Telče. I když oba měli dovolenou, už od rána probíhaly přípravy a poslední vychytávání závad na lokomotivě. Bohouš se pustil do opravy písečníků, to aby se neopakovala situace ze Sázavy. Písek se doplnil z okolo stojících lokomotiv. Láďa opět laboroval s palivovým okruhem, jelikož rosnička opět stopla motor kvůli naftě. Všechno zkontroloval, vyměnil i ruční dopravní čerpadla a vše se zdálo v pořádku. Až teprve Bohouš přišel na pravou příčinu. Byl zavřený přívod nafty do vyrovnávací nádržky. Láďa ho totiž zapoměl po poslední opravě znovu otevřít. Rosnička tak jezdila na trochu nafty v nádržce. Ještě že se na to přišlo v čas. Stačila ostuda v Sázavě. Kolem 15 hodiny se dostavil Petr, aby nám přistavil lokomotivu do vlaku. Jak nám pak za chvíli zdělil Richard, čas příjezdu vlaku z DKV Česká Třebová se posune asi až na 17 hodin. Petr tedy dostal klíče od lokomotivy s instrukcemi a ostatní se odebrali domů. Vlak z České Třebové přijel až okolo 19 hodiny. V čele vlaku však nebyla 720.016-5, ale 725.247-1 z PJ Polička, protože lokomotiva 720.016-5 měla po cestě poruchu. Petr byl tedy požádán o postrk vlaku do Telče.

31.7. - 1.8.1999 jsme jezdili na Parním létě v Telči. Dělali jsme postrk historické soupravě v jejímž čele byla parní lokomotiva 310.922. Naše rosnička vydatně pomohla při poruše na parní lokomotivě a soupravu dotlačila úspěšně do cíle cesty. Na naší lokomotivě praskla naftová trubka a projevila se netěsnost promazávacího čerpadla.

T334.0896 a 725.247-1 v Telči

2.8.1999 dnes byla přepravena ve vlaku naše 710.896-2 zpět do Jihlavy.

11.8.1999 jsme dopravili rosničku do JLS, aby se provedly nezbytné opravy před další víkendovou jízdou v Telči. Láďa se pustil do opravy promazávacího čerpadla, ale bohužel se mu ho nepodařilo až do večerních hodin opravit. Jeho neúspěch vyvrcholil zničením nového gufera, takže pro tento den byl s prací hotov.

12.8.1999 dnešek byl příznivější. Láďa ráno úspěšne složil původní čerpadlo z 710.896-2 a zjistil, že funguje i to záložní, s kterým se trápil včera. Přes den bylo čerpadlo namontováno. Podařilo se opravit i naftové potrubí, ovšem to muselo být celé znovu přeletováno což obratně provedl Jirka. Pak už jen vyzkoušeli motor a mohli jít domů.

13.8.1999 lokomotiva je přepravena do Telče na víkendové jízdy.

14. - 15.8.1999 další jízdy v rámci Parního léta v Telči. Tento víkend proběhl naprosto bez problémů a Bohouš s Láďou stihli pořídit i fotografie z jízd.

Tímto víkendem pro nás skončily čtyři dny jízd na postrku parního vlaku. Kromě problémů s 310.922 31.7.1999 a drobných závad na rosničce, proběhly tyto jízdy na výbornou. V Dačicích nám dokonce přišel poděkovat jeden ze členů parního spolku za perfektní spolupráci. To rozhodně potěší. Prodávali jsme plakáty, pohledy a fotky lokomotiv, i když oproti konkurenci to bylo zanedbatelné množství. V průběhu Parního léta v Telči jsme najeli celkem 437km. Na rozdíl od loňského roku, kdy jsme měli při jízdách jen samé výdaje, jsme letos obdrželi poukaz na oběd a máme přislíbenou i finanční odměnu. Ta bude potřeba k nákupu dalších náhradních dílů.

16.8.1999 dnes čeká naší rosničku závěrečná jízda v rámci Parního léta v Telči. Jejím úkolem je společně s 725.247-1 dopravit celou historickou soupravu do Jihlavy, kde se odpojí a dál už pojede jen karkulka. A to už byl opravdový závěr letních jízd.

25.8.1999 přišel děkovný dopis od starosty města Telče za naší účast na Parním létě.

12.11.1999 již v říjnu se Láďa a Jirka domluvili na radikálním řešení při opravě dveří. Vyrobit dveře nové se ukázalo jako nejschůdnější varianta. Původní dveře jsou celé prohnilé a okolo zámku jsou zlomené. Takže oprava by byla dost pracná a zdlouhavá. To by mohlo ohrozit provozuschopnost lokomotivy. Celé akce se ujal Láďa a tak dnes se mohly zkušebně posadit rámy dveří na lokomotivu. Až na menší problémy dopadlo vše na výbornou, takže se mohou dveře oplechovat. Při prohlídce lokomotivy jsme zjistili prasklé mazací potrubí na první ose.

13.11.1999 Bohouš provedl na rosničce elektro prohlídku. Celou ji přeleštil a vyfoukal vodní chladiče.

1.12.1999 kvůli opravě mazacího potrubí na první ose jsme rosničku dovezli na halu. Olejové potrubí bylo v tak špatném stavu, že Láďa vyrobil nové. Proto se nám oprava protáhla až do 3.12.1999. Zdržení jsme využili k odzkoušení nových dveří.

11.12.1999 téměř po roce změnila 710.896-2 své stanoviště v KRONOSPANU. Byla přemístěna z velké remízy do malé remízy. Do KRONOSPANU byla dovezena lokomotiva 740.675-4 z Volar a bude stát ve velké remíze spolu s 740.713-3. Vypadá to, že skončilo pravidelné ježdění naší 710.896-2 na vlečce.

23.12.1999 Vlasta donesl klubové novoroční přání. Mohli jsme je tedy rozdat známým a lidem, kteří nám pomáhají s rosničkou. Vytištění textu na fotky zajistil Vlastův kamarád jako sponzorský dar. Ušetřil nám tak klubový fond. Proto mu za to patří náš dík.

28.12.1999 dneska jsme uspořádali výroční zasedání v restauraci U kalicha v Jihlavě. Vyhodnotili jsme končící rok a probrali jsme návrhy akcí na rok 2000. Také jsme naplánovali plán údržby na rosničce.

PF 2000

V roce 1999 jsme najezdili celkem 1088km. Z toho na historických jízdách 585km. Náš klub se letos účastnil brigády - čištění tratě na Sázavě, výstavy veteránů v Dobroníně, jízd Přibyslav - Sázava a největší akcí se stalo Parní léto v Telči. Podařilo se navázat kontakt s dalšími spolky a doufáme, že to přinese úžitek. Z naplánovaných oprav se nám podařilo provést údržbu motoru. Oprava pojezdové části byla prozatím odložena. Kromě drobných závad se nevyskytly žádné problémy. Tento rok pro nás byl úspěšný a bohatý na nové zážitky.

WebDesign - © VB